fbpx

Lær å meditere

 

Det grunnleggende:

Hensikten med meditasjon er å kultivere sinnstilstander som fører til fred og tilfredshet, og å eliminere de som ikke gjør det.

Hvordan gjør vi dette?

Først må vi lære å roe sinnet. Dine første meditasjoner vil bli brukt til å praktisere pustemeditasjoner. Den essensielle evnen vi er på utskikk etter å kultivere for å støtte vår meditasjon er vår fokus og konsentrasjon. I meditasjon ønsker vi å skifte fra ett multitasking sinn til ett sinn som er sentrert og som holder helthetlig fokus på en ting. Ved å ta oss tid til å følge pusten, å la pusten være den eneste tingen vi fokuserer på, så kan vi begynne å frigjøre oss fra ett sinn som stadig skifter fokus.

 

Å flytte seg videre fra det grunnleggende:

Meditasjon er ikke bare å nyte ett stille sinn. Selv om dette er behjelpelig, så er fordelene med meditasjon så mye mer enn dette. 

Når vi har blitt familiære med teknikkene for å roe sinne, er vi klare til å praktisere kontemplerende meditasjon, som involverer å ta i bruk enhetlig fokus for å kunne gå inn i det som kalles “Ett meditasjonsobjekt”

Essensielt er ett meditasjonsobjekt en sinnstilstand som føler behagelig (for eksempel kjærlighet, generøsitet eller medfølelser), og som resulterer i en spesiell innsikt og/eller positiv opplevelse som berører hjertet. 

Når vi har funnet vårt meditasjonsobjekt, avslutter vi kontemplasjonen og tillater oss å bevege oss dypt inn i innsikten eller opplevelsen av meditasjonsobjektet i seg selv. Alle timene på Nordic KMC, så vell som bøkene og CDene i vår bokhandel, er gode kilder for å bli bedre kjent med disse sinnstilstandene.

 

Regelmessig praksis:

Som alle evnen vi ønsker å perfeksjonere, jo mer konsekvent vi trener på det, jo bedre blir vi på å utføre det.

Ideelt sett vil det beste være å meditere på daglig basis. De fleste som forsøker dette, finner det lettest å starte dagen med meditasjon. Våre sinn er generelt mer stille på morningen enn andre tider i løpet av dagen, så vår evne til å sentrere og stilne sinnet vil være sterkere. Å kunne dedikere seg til 5-10 minutter praksis daglig vil innen kort tid vise gode resultatet. 

Men det er viktig å vite at det er ikke noe “magisk” med det å meditere på morgenen, og hvis din livsstil eller personlig preferanse gjør at du heller foretrekker å meditere en annen tid i løpet av dagen…gå for det. 

Du vil ikke jobbe imot din meditasjonspraksis. Jo mindre du ser på det som noe du må, men heller en god mulighet til å føle deg bedre, jo større sjanse er det for at du vil være glad for å gjøre det til en naturlig del av ditt liv. 

Til sist…Du trenger ikke siste på en meditasjonspute for å ha en kvalifisert meditasjon sesjon. Hvis puter ikke fungerer for deg, så er en stol helt fint. 

Det beste er å meditere i samme rom hver dag (soverom, stue etc). Å ha ett rom spesielt for meditasjon hjelper deg å raskere gå inn i en meditativ opplevelse så fort du har lukket øynene og begynt å fokusere på pusten. Det er mye mer som kan bli sagt om meditasjon og hvordan utføre det i praksis. Men vet du hva?

Du trenger ikke vente til du har hørt alle detaljene for å komme i gang. Du er klar nå. Så nyt din praksis.